Wednesday, September 29, 2010

~Edisi Kad Kahwin~

Semua benda penting waktu majlis kita nanti. Tapi perkara pertama yang akan datang dalam majlis adalah kad jemputan. Betul tak??

Sebulan atau 2 bulan sebelum majlis, kad kahwin akan datang dahulu. Pada aku kad kahwin penting, tapi bukanlah bermaksud kau kene habiskan 5-6 ringgit untuk sekeping kad jemputan kamu.Selama ini aku belum pernah ada kawan yang ada hobi kumpul kad jemputan. Selalunya, lepas majlis, orang akan buang je kad jemputan tu. Tapi, untuk yang ada bajet lebih, apa salahnyer kan labur banyak sikit untuk kad jemputan. Untuk yang bajet kecil, jangan risau kamu masih banyak pilihan. Mari kongsi sedikit perkara-perkara yang penting dalam kad kahwin kamu:

1. Tarikh

Elemen ini sangat penting okeyh! Tolong.. tolong.. tolong make sure tarikh majlis kamu di cetak dengan betul pada kad. Kalau yang buat satu kad untuk ke dua-dua belah pihak, please make sure tarikh kamu & tarikh pasangan betul. Jangan tertukar!

Ye lah, bayangkan (contoh: majlis sebenar pada 19/9/1010 tapi pada kad kita cetak 26/9/2010) tak ke haru biru nanti jadinyer, silap-silap kene rombak segalanya. Katering, mak andam, kompang & segalanya lah. Jadi semak betul-betul yer.

2. Map

Aku banyak sangat experience bila nak pergi kenduri kahwin, map tak jelas atau lagi teruk, map salah! Last-last kene berhenti tepi tanya orang kat tepi jalan. Sangat tergaggu mood nak makan ayam masak merah okeyh kalau benda-benda macam ni jadi!

Jadi ini nasihat aku, sila pastikan map anda terang, jelas & nyata. Kalau boleh sebelum serah map pada orang printing tu, draw or sketch dlu map tu atas kertas, pastu suruh kawan yang tak pernah pergi rumah kita follow map tu, tgk, susah or senang dia nak sampai

*korang bagilah duit minyak kat dia, hehe

Nak lebih mudah, letak banyak sikit landmark, contoh, sekolah, petrol station (letak jenama lebih mudah), kedai or apa-apalah yang senang sikit org nak cam.

Pastikan juga waktu printing tu, map tu clear, janganlah kecil sangat map tu atau janganlah guna ink yang tak clear.

Atau nak lebih mudah, zaman sekarang majoriti org ada GPS, so letak je koordinat rumah kita dalam kad jemputan tu, lebih senang orang nak cari.

Aku rasa itu je dua benda yang paling penting dalam kad jemputan. Yang lain tu penting juga, cuma yang dua ni priority lah.

Mengenai kad jemputan aku dan En.Tunang, kami dah tempah minggu lepas. Setelah search punya search di internet, ramai yang cadangkan pergi ke area jalan pudu. So, kami pun pergi. Mula-mula masuk satu kedai ni, mat bangla yang jaga. Pergh! dia boleh duduk je macam patung dalam kedai tu, langsung tak hiraukan kami. So kami malas nak tggu lama, terus blah.

Kami pergi ke kedai ke dua. Layanan tauke kedai ni sangat bagus. Mula-mula dia tanya bajet kami berapa, saya terus jwb tanpa segan silu

"Saya nak Rm 0.50 ke bawah ada tak..???"

"Ada...ada..." tauke kedai tu tunjuk kat aku semua yang rm 0.50 ke bawah. Tapi aku & En. Tunang cam tak berkenan pulak ngan semua design-design tu (kerek kan.. nak cantik... tapi nak murah..haha!)

Last-last kami decide nak tgk-tgk dulu, so saya pun tgk... tgk.. so berkenan kat satu kad ni.. simple tapi nampak exclusive (mungkin sebab combination color kot) so aku terus tanya tauke tue harga kad tu berapa.

Tauke tu jwb harga Rm.0.70. Aku pandang En. tunang (sbb dia yang nak keluarkan bajet) dia kata ok!so kami pun discuss-discuss ngan tauke kedai tu tentang design yang kami nak.

Aku & En.Tunang sibuk telefon parents masing-masing, ye lah, nak dapatkan maklumat tepat tentang majlis kan. Contoh: Aturcara majlis nak start daripada pukul berapa ke pukul berapa.


Setelah semua selesai, kami bayar wang pendahuluan. So, tauke tu akan email dulu kami design yg dia dah buat. Make sure takder salah silap, baru dia print.


So, cost untuk kad jemputan : Rm 0.70 x 1000 (pihak aku & en.tunang) = Rm 700

Masih under bajet.. hehe..

Lupa nak cakap, kami siap dapat free bunting lagi! (tapi kitorang tak nak letak gambar pada bunting.. pleaseee!!)


Oklah, nak permisi dulu, hari ni badan tak sihat. flu~~ agegegege...


2 comments:

fet3 said...

hi.. map saye xlukis lagi... lalalalaaaa...~~`

billy bean said...

wah dah ade blog kawin. Support2. Bagus awak share pengalaman and guidelines ni tuk bakal2 pengantin. Yang pasal kedai kain J tu pun sye penah dengar, designer sendiri bgtau. Tapi sye beli juge dekat situ, hehe :p sbb cik abang suh.

So kad ni buat kat mane? Adekah LH creative?