Monday, September 20, 2010

~Kami = Pengantin 'Bajet' ~

Kahwin sekali seumur hidup (maybe untuk para lelaki tak apply sangat kot). Walaubagaimanapun perkahwinan pertama kali itu lah yang akan jadi memori sampai kita tua nanti. Cerita majlis perkahwinan kita akan kita cerita berulang-ulang kali pada anak cucu kita. Sebab itulah setiap manusia atas muka bumi ini, tidak kira bangsa, agama atau warna kulit mengimpikan perkahwinan sempurna.

Semua orang mahu yang terbaik untuk majlis perkahwinan mereka, terutama golongan wanita. Percayalah, walaupun budak perempuan itu baru berusia 13 tahun, mereka sudah punya angan-angan untuk majlis perkahwinan mereka nanti. Aku pun macam tu. Siapa yang tak mahu kahwin di hotel mewah bertaraf 5 bintang, kahwin dengan pelbagai konsep seperti: Garden wedding, English style wedding, Traditional Wedding dan macam-macam konsep sekarang ni. Aku sangat jeles okeyh kalau tgk rancangan NONA hari ahad tu, yang mana mereka akan tunjuk perkahwinan-perkahwinan yg exclusive. Tetamu-tetamu yang hadir pun semua VVIP, busana pengantin pun semuanya di import daripada PARIS, LONDON, NEW YORK. Designer baju juga semua yg ternama, Rizalman, Radzuan Radzwil, Bernard Chandran, Zang Toi.

Korang ingat aku tak nak majlis perkahwinan macam tu..?? Tapi pepatah orang tua ada cakap "Ukur baju di badan sendiri".. Yer.. tolonglah berbelanja ikut kemampuan.

Aku mengaku, untuk majlis perkahwinan aku ni, aku dan En. Tunang terpaksa berjimat habis-habisan. Kadang-kadang kami ikat perut, aku bawak bekal ke ofis hari-hari, aku dan En.Tunang dah kurangkan berjumpa (kos berjumpa paling murah pun RM 50, ye la, duit minyak, makan, tgk wayang..huhu) dan banyak lagi usaha yang kami lakukan (En. Tunang tak suka guna perkataan 'pengorbanan'..sbb tu aku guna perkataan usaha). Jadi, bagi kami, biarlah kami berdua yang menilai majlis kami nanti. Aku tak kisah kalau ada orang nak mengata yang majlis aku simple ke, x grand ke, nampak cikai ke... cakap lah.. kamu ada mulut.. asalkan aku & bakal suami aku berpuas hati dengan usaha kami. Majlis perkahwinan kami nanti awal-awal aku cakap memang sangat sederhana. So korang jgn high expectation sangat okeyh.. Antara sebab kami tak boleh nak adakan majlis yang GRAND:

1. Gaji aku kecik+Gaji En Tunang Kecik=Gaji Kami Kecik!

Yer..kami bukan engineer, kami tak involve dalam business, kami makan gaji sahaja, jadi faham-fahamlah. Bila makan gaji & umur kami pun baru 25 tahun, so aku rasa kamu pun boleh agak berapa gaji kami.


2. Selain majlis perkahwinan, kami banyak komitmen lain

Berbalik pada point no (1) sudahlah gaji kami kecik, salain daripa menguruskan hal perkahwinan, kami juga banyak komitmen lain, atau lebih tepatnyer, HUTANG. Macam-macam, hutang kereta, hutang bil, beri duit pada mak & ayah dan kami juga menyimpan untuk rumah yang bakal kami tinggal selepas kahwin nanti.

Jadi kamu bayangkanlah, macam mana kami perlu buat kira-kira setiap bulan. Bayangkan okeyhh...

3. Parents kami di pangkal nama mereka takder gelaran Dato' Datin, Tan Sri or Puan Sri

Ha.. ni point penting! Parents aku & En Tunang, org biasa. Parents kami bukan VIP okeyh. jadi tiada istilah

"Dayah nak kawen..? duit cukup..?? Kalau tak cukup PAPA boleh tolong.. nah.. ambik RM 100 K ni.. buat belanja kawen.."

ok.. X DER!

Susah senang kami akan cuba harungi sendiri. Kami tak mahu bebankan ibu bapa kami dengan majlis perkahwinan aku. Untuk aku, biarlah majlis perkahwinan aku menggembirakan mereka, bukan buat mereka susah hati. Lagi pun mereka dah tua, kalau boleh tak mahu sesakkan fikiran mereka.


Jadi, setiap perbelanjaan untuk majlis perkahwinan aku perlu aku rancang betul-betul. Bukan, Tengok. Suka. Beli. Nope, aku x boleh apply teknik tue.

Walau apa pun, aku akan berusaha untuk buat yang terbaik untuk majlis perkahwinan aku. Jadi, kalau kamu ada pendapat, cadangan or apa-apa nasihat, jgn malu-malu, share dengan aku yekk...

Ok, nanti aku update lagi yer. Aku nk key in markah students ni.. tata...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
p/s: Aku tak pernah panggil bapak aku PAPA..! tak pernah.. tapi aku pernah la berangan... sebab anak orang kaya mesti panggil bapak dia PAPA.. ahaks



p/s/s: aku ada baca satu blog, dia spend RM 800 K untuk wedding...!! whattt!! Cemburu I okeyhhhh.....

1 comment:

safia said...

simple but perfect!! itu yg penting..sebab belanja lepas kawin tu lg penting :)