Sunday, September 26, 2010

~Edisi Baju nikah..~


Ok kali ni mari cerita tentang baju nikah. Last week dah bali baju nikah, jadi hari ni rasa nak share pulak sedikit sebanyak pendapat saya tentang baju nikah ni. Ok, nak senangkan pembaca saya akan pecah kan entry ni dalam beberapa part. Dalam pemilihan baju nikah, ada beberapa perkara yang saya ambil kisah:

1. Warna

Walaupun dalam entry lepas saya ada kata yang saya nak buat tema warna purple & pink, tapi saya tak plan nak buat baju nikah warna purple or pink. Pada saya untuk majlis nikah, warna putih adalah warna yang paling sesuai. Putih=kesucian. Samalah macam kesucian akad nikah itu sendiri (ehem2..saya bermadah nampaknyer).

Untuk baju saya. Lining dalam memang warna putih, tapi lace warna gray skit. Tapi masih nampak la putih nyer. I Like...:D

Baju En. Tunang pula sama ngan baju lining saya, warna putih.

Kain Saya..

Kain En.Tunang

Canggg!!! Kain Kamiii!!

2. Kos membeli kain.

Ok, ingat lagi entry INI ?? So, based on entry tu, korang pun mesti tau kan, saya & En. Tunang memang nak berjimat, jadi, dengan tidak segan silu saya akan reveal harga kain di atas (untuk pengetahuan pengantin-pengantin yang nak berjimat seperti kami juga)

Kain saya (4 meter lining, 2 meter lace) = RM 93
Kain En. Tunang (4 meter) = RM 28
Total = RM 121 SAHAJA!

Lokasi membeli Kain: Nagoya Jalan TAR :D

Sebenarnyer begini, waktu bertunang dahulu, saya pernah pergi ke gedung pakaian J ( x mo sebut nama penuh nanti kene saman atas akta hasutan..haha). So bila saya pergi tu ada beberapa perkara yang buat saya x minat nak pergi lagi ke situ

pertama: Sampai2 je di J, terus ada salesgirl dia datang meluru kat saya. terus tanya "Nak cari kain yang macam mana..???" bila saya jwb nak cari kain untuk tunang.. terus dia bawak sayake level kain yang lace fancy2. Waktu tunang hari tu, saya mmg x nak pakai baju yang lip lap lip lap sangat. X nak nampak OVER.

So saya cakap kat dia, saya nak cari yang simple. Dia terus tanya nak buat tema warna apa & saya jwb soalan dia. Kemudian dia terus datang balik dengen several pilihan kain yg menepati tema saya.

Masalahnya, saya takder peluang nak tengok-tengok or pilih-pilih. huhu.

Kedua: Saya memang plan nak beli kain SAHAJA. Tapi salesgirl tu pujuk sampai ala-ala paksa saya beli veil skali. Saya tak tahu apa ilmu kakak salesgirl tu pakai sampai saya termakan pujuk. So saya pun terbeli. Lagi dahsyat, dia pujuk sayabeli cadar pulak! Nasib baik saya tak termakan pujuk. So end up saya habis rm 300 kat situ je..! sangat lari drp bajet okeyhhh!

Tadaa!! ni la veil yang di beli secara paksa rela & sekarang end up tergantung dalam almari x tau nak buat apa.. nak sewa..?? jgn segan2 contact saya okeyhh..!

Ketiga: Kakak sepupu saya seorang tailor. Dia pernah borak-borak dengan saya Katanya, dia selalu tanya customer dia beli kain kat mana & sebagai tailor, dia kata sebenarnya kain di Nagoya dan di J adalah sama! Tapi J jual 2 kali ganda harga di Nagoya..huhu..

So, untuk korang yang ada bajet lebih sikit maybe boleh try pergi ke Gulatis or Harrison. Sebab menurut kata kawan saya, kain-kain di sana memang berkualiti, cuma siapkan lah ongkosnyer! hehe..


3. Design Baju

Bila kain dah beli, kita kene fikir pulak macam mana nak buat baju kita. Tapi untuk aku ada satu perkara penting bila kita bercakap tentang fashion untuk baju nikah kita iaitu KESOPANAN. Kalau baju sanding nak buat sekerat-sekerat, terpulang, tapi untuk baju nikah saya rasa biarlah yang bersopan.

Bukan apa, waktu majlis akad nikah, kita akan duduk berdepan dengan juru nikah atau tok khadi, orang-orang masjid, jadi kurang manis rasanya kalau pakaian kita terlalu terdedah. Hehe, ni just pendapat saya lah.

Ok, seterusnya, tentang fashion baju nikah, saya memang nak yang simple. Dan kalau di beri pilihan antara baju kurung, kebaya or baju kurung modern, saya memang akan pilih baju kurung modern

Tadaa.. ni lah contoh baju kurung modern untuk majlis akad nikah (gambar hiasan)

Lagi satu tentang design baju nikah, aku tak tau kenapa saya sangat suka buat leher baju ala-ala cekak musang *rujuk gambar di bawah*

Focus kat bahagian leher. Cantik kan... hee

So, secara briefly, inilah design baju yang berkenan di hati saya. Apa yang lebih menarik. Kos tailor = RM 0 hehe.. Sebab bakal mak mertua nak tolong jahitkan.. Jangan jeles okeyhh..

Secara Keseluruhan total cost untuk baju nikah = RM 121. Alhamdulillah, masih di bawah bajet.. :D




Giler panjang entry kali ni kan. So, sebelum saya terus merepek, baik saya berhenti sampai disini, So jumpe lagi di next entry okeyhh..:D

2 comments:

mylifemythotz said...

dayah!!! suke blog nie...update selalau ek

noorafzan.blogspot.com said...

dayah, thanks akupun ada usyar gak design ko ni tapi aku mmg dah jatuh cinta kat yang ala-ala jubah tu la.

akupun dah beli kain gak.
aku beli kat semua house.
nanti2 la aku upload.

dan, blog ko yang lagi satu tu dah tutup ke? ritu nak masuk takleh.
hoho

sekian luahan panjang lebar aku.